9 Praktische Tips Om Een Migraine-aanval Te Voorkomen (Of Te Behandelen)

 In algemeen, Migraine

Migraine gaat vaak gepaard met een ondraaglijke hoofdpijn die in het ergste geval dagen kan aanhouden. Het maakt het bijna onmogelijk om normaal te functioneren. De kunst is om een migraineaanval vroegtijdig te herkennen en zo goed mogelijk te voorkomen. Wij hebben de beste tips tegen migraine voor je op een rijtje gezet:

 

1. Weet wat je eet 🍷🍫🧀🍋☕️

Er zijn talloze voedingsmiddelen die migraine kunnen uitlokken. De grootste triggers zijn chocolade, wijn, kaas, citrusvruchten en cafeïnehoudende dranken. Vooral het drinken van te veel koffie wordt sterk afgeraden, maar ook een tekort aan cafeïne leidt vaak tot migraine.

Zeker als je dagelijks meerdere kopjes koffie drinkt, kan een hevige ontwenningshoofdpijn ontstaan. Migraine-expert Dawn C. Buse van het Albert Einstein College of Medicine in New York adviseert om niet meer dan één kopje koffie per dag te drinken (200 milligram).

Ben je benieuwd welke voedingsmiddelen bij jou migraine uitlokken? Download de app Migraine Buddy. Deze (Nederlandse) app helpt je met het identificeren en vastleggen van migrainetriggers.

2. Stress? Houd het in toom 🤯

Stress is misschien wel de grootste trigger die migraine kan opwekken. Verschillende situaties zoals deadlines op het werk, financiële zorgen en relatieproblemen kunnen je veel stress bezorgen.

Het is bijna onmogelijk om deze situaties volledig te vermijden. Daarom is het verstandig om dagelijks meerdere rustmomentjes in te plannen, zodat je je stressniveau kunt reguleren.

Dit kun je op verschillende manieren doen. Je kunt bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen, mediteren, muziek luisteren, sporten, lezen, een wandeling maken of een warm bad nemen.

3. Klokklok: drink minimaal 1,5 liter water per dag 💦

Drink minimaal 1,5 liter water per dag. Je hersenen zijn namelijk extreem gevoelig voor uitdroging. Het drinken van voldoende water kan een aanval verminderen of zelfs helemaal doen voorkomen.

Ben jij iemand die vergeet om voldoende water te drinken? Zorg dan voor meer routine. Je kunt bijvoorbeeld op vaste tijden en bij elke maaltijd water drinken. Ook bestaat er een app die je herinneringen stuurt op je telefoon.

4. Duik op tijd je bed in… en sta op tijd op 😴

Wie een onregelmatig slaappatroon heeft, heeft een grotere kans op migraine. Het is verstandig om elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op hetzelfde moment op te staan.

5. Zorg voor voldoende beweging 🏃‍♀️🏃‍♂️

Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende beweegt. Hierdoor maakt je lichaam meer serotonine (het ‘gelukshormoon’) aan. Een tekort aan serotonine leidt tot verwijding van de bloedvaten, waardoor migraine ontstaat.

De regel is dat je minimaal 30 minuten per dag moet bewegen. Welke bewegingsactiviteiten je kiest, is aan jou. Je kunt bijvoorbeeld gaan hardlopen, wandelen, fietsen of roeien.

Ook teamsporten zoals voetbal, basketbal en handbal zijn zeer geschikt. Ben je meer van de ontspannende sporten? Probeer dan eens yoga.

6. Vermijd fel licht ☀️

Als je gevoelig bent voor migraine kunnen sterke prikkelingen van de zintuigen, zoals fel licht, migraine veroorzaken. Het is daarom verstandig om fel licht te vermijden. Het dragen van een goede zonnebril kan je hierbij uitstekend helpen.

Ook bestaan er speciale gekleurde lenzen waarmee je migraine kunt verminderen. Uit Amerikaans onderzoek van Jie Huang van de Michigan State University, blijkt dat deze lenzen je hersenactiviteiten normaliseren, waardoor je klachten sterk kunnen afnemen.

7. Migrainemedicijnen 💊

Er zijn diverse medicijnen verkrijgbaar waarmee je migraine goed kunt behandelen. Zo kun je lichte pijnstillers als ibuprofen of aspirine innemen om je hoofdpijn te verlichten.

Ook zijn er receptplichtige medicijnen verkrijgbaar met de werkzame stof triptan. Deze vernauwen de bloedvaten in de hersenen, waardoor je migraine snel verdwijnt. Daarbij verminderen ze misselijkheid en overgevoeligheid.

Bekende medicijnen zijn Maxalt smelttabletten, Almogran en Sumatriptan. Mocht je vaker dan twee keer per week last hebben van migraine, dan kun je preventieve medicatie als propranolol (bèta-blokkers) proberen.

8. Probeer de Nerivio Migra-armband ⭕️

Wil je je migraine zonder medicijnen verminderen? Misschien biedt de Nerivio Migra-armband uitkomst. Deze innovatieve armband geeft elektronische en magnetische signalen af die migraine blokkeren. De armband kun je met een app volledig naar eigen wens instellen. Zo kun je de tijdsduur en de sterkte van de signalen zelf bepalen.

9. Alternatieve geneeswijzen 📍

Je kunt migraine ook proberen te verminderen met alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur. Veel onderzoeken wijzen uit dat je met acupunctuur de frequentie van je aanvallen kunt verminderen.

Ook bestaat er een permanente vorm van acupunctuur, namelijk de Daith piercing. Deze piercing wordt aan de binnenkant van het oor geplaatst en zou bepaalde drukpunten in het oor stimuleren.

Hopelijk dragen bovenstaande tips bij aan het voorkomen, verminderen of verhelpen van migraine-aanvallen. Helpen bovenstaande tips tegen migraine je niet? Raadpleeg dan je huisarts.

Actuele berichten

Plaats een reactie

Neem contact op

Stel uw vraag, we beantwoorden deze op werkdagen binnen 24 uur.